Chia semienka pozitívne ale aj negatívne účinky

Dajte o nás vedieť

Chia semienka

Chia semienka Krež zloženie

Sú už pomerne známou potravinou, ktorá vo vysokej kvalite sa pýši bohatým množstvom živín, mimoriadnou absorpciou tekutiny, skvelým využitím živín. Kvalitné Chia semienka sú nazývané Super potravina.

Aké sú výhody Chia semienok?  Má tento produkt prírody aj nežiadúce účinky? Sú nejaké obmedzenia konzumácie Chia semienok?

Vedeli ste, že medzi Chia semienkami sú veľké rozdiely a dajú sa jednoducho zistiť ? Stačí čítať etiketu a nutričné hodnoty. Viac v článku: Potravina obsahuje presne to, čo je uvedené na etikete! Alebo aj v článku: 4 tipy čo skontrolovať skôr ako kúpite superpotraviny na internete. Alebo článok Ako rozoznať kvalitu Chia semienok?

Bio chia semienka pod mikroskopom

7 pozitívnych účinkov Chia semienok

Táto super potravina sa objavuje často vo vedeckých štúdiách. Na čo pozitívne vplývajú kvalitné Chia semienka?

1) Pleť a starnutie

Mexická štúdia (1) ukazuje, že Chia by mohlo byť považované za semienko s vysokou antioxidačnou kapacitou (ORAC) a nový zdroj izoflavónov.

Vedeli ste že ⇒ Izoflavóny zo sóje sa používajú na prírodnú liečbu klimakterického syndrómu?

Štúdia rozpráva o dvojnásobne vyššej koncentrácií fenolických antioxidantov ako bolo uvedené v predchádzajúcich zdrojoch.

Vedeli ste že ⇒ Konzumácia antioxidantov v prírodnej podobe má účinky na prevenciu rakoviny aj na degeneratívne ochorenia spôsobené starnutím (2)(3).

Tieto antioxidanty môžu mať aj pozitívne účinky na pleť, keďže urýchľujú jej regeneráciu. Užívanie Chia semienok môže zabrániť predčasnému starnutiu pokožky v dôsledku zápalu a poškodenia voľnými radikálmi. Chia semienka avšak nemajú laboratórne potvrdenú hladinu antioxidačnej kapacity ORAC.

Najbohatším zdrojom antioxidantov a laboratórne potvrdenou vysokou hladinou ORAC sú od KREŽ: Maqui berry, Acai, Acerola

 

2) Trávenie

brucho chudnutie

Chia sú bohatým zdrojom vlákniny. Obsahujú až 33,9% z hmotnosti vlákniny. Práve vďaka vláknine Chia semienka majú blahodarný vplyv na trávenie.

  • zväčšujú objem a hmotnosť stolice.
  • zlepšuje hygienu čreva
  • Protirakovinový aspekt vlákniny a pomocník pri prevencií diabetu druhého typu (4)(5) 
  • gélová konzistencia s kombináciou s vlákninou môže mať pre črevá probiotický  efekt
  • Chia nie sú všeliek, pestrá a vyvážená strava v kombinácií so zdravým pohybom sú základom zdravia. Odhaduje sa, že 30 až 40% rakoviny sa dá zabrániť správnou životosprávou (5)

Predĺženie sýtosti

S trávením súvisí aj skúmaný a možný efekt predĺženia sýtosti(6). Efekt bol pozorovaný len pri vysokých dávkach 15g a 24g. Rovnaká štúdia pozorovala aj významne nižšie hladiny glukózy v krvi tiež len pri vysokých dávkach.

zdravie srdca3) Zdravie srdca

V náväznosti na štúdiu (1) uvádzame (7) čiže zdravotný prínos antioxidantov na prevenciu kardiovaskulárnych chorôb. Chia semienka vďaka vysokej dávke Omega-3 sú známe tiež pre svoju protizápalovú schopnosť a ako regulátor cholesterolu, znižujú aj krvný tlak(8)(9). Ďalšou výhodou Chia semienok pre zdravie srdca je ich vysoký obsah zdravých tukov. To pomáha telu vstrebávať vitamíny rozpustné v tukoch A, D, E a K. Štúdia (12) od American Society for Nutritional Sciences rozpráva tiež o zníženom riziku koronárnej choroby srdca pri konzumácií Omega-3.

 

Aplikácia inzulínu4)Prevencia proti diabetu druhého stupňa

Vláknina z Chia semienok udržiava hladinu krvného cukru bez extrémnych výkyvov a spomaľuje vstrebávanie jednoduchých cukrov. A to nie je všetko. Vzhľadom k tomu,že Chia semená sú okrem vlákniny tiež bohaté na kyselinu alfa-linolénovú, je to unikátna kombinácia na prevenciu diabetu druhého stupňa, ktoré naznačuje aj argentínska štúdia na myšiach(10).  V mnohých článkoch sa rozpráva aj o zvrátení diabetu druhého stupňa. Lenže kým neprešiel tento výskum z myší na ľudí a nie je vytvorený presný postup a aplikácia môžeme rozprávať len o prevencií.

 

 

zdravé zuby5) Zdravie kostí a zubov

Kvalitné Chia semienka sú bohatou zásobárňou vápnika, draslíka, horčíka, fosforu a železa. Vápnik prispieva k udržaniu zdravia kostí a zubov. Fosfor obsiahnutý v Chia je taktiež dôležitý pre zdravé kosti. Horčík k udržaniu zdravých zubov. Chia by sa mali konzumovať k pestrej a vyváženej strave a byť aj jej súčasťou. Zdravé tuky v kombinácií s minerálmi a stopovým množstvom vitamínov je optimálnou kombináciou do každého jedálnička.

 

 

zdravé svaly6) Budovanie čistej svalovej hmoty

Keď sa pozrieme detailne na nutričné hodnoty Chia semienok zistíme, že obsahujú mnoho látok čo sa odporúča na budovanie svalstva a dokonca aj do diéty. Prečo sa v bodybuildingu čoraz viac užívajú kvalitné Chia semienka ?

Sú bohatým zdrojom bielkovín✔ prispievajú k rastu a budovaniu svalovej hmoty ✔ sú bohaté na zdravé tuky ✔ prispievajú k zníženiu vyčerpania z únavy ✔ prispievajú k správnemu fungovanie imunitného systému ✔ prispievajú k správnemu fungovaniu svalov

 

proti rakovine7) Pomáhajú v boji s rakovinou prsníka a kŕčka maternice

V článku od žurnálu molekulárnej biochémie popisujú pôsobenie kyseliny Alfa-linoléovej (Omega-3) na reguláciu rastu nádorových buniek krčka maternice a taktiež aj prsných nádorových buniek (11). Je potrebných ešte viacero výskumov pre správne aplikovanie do praxe a pre ostatné druhy rakoviny. Napr. kyselina Alfa-linoléová pôsobí práve opačne pri rakovine prostaty.

 

 

 

 

Možné nežiadúce účinky Chia semienok

Nežiadúce účinky sa vyskytujú len zriedkavo. Nie sú preskumáné účinky Chia pri vysokých dávkach, preto sa odporúčajú len v malých množstvách. Taktiež vo vysokých množstvách môžu vyvolať problémy s trávením pre vysoký obsah vlákniny. Vyslovene sa neodporúčajú v prípade diagnostikovanej rakoviny prostaty vzhľadom na vysoký obsah alfa-linolénovej kyseliny, ktorá môže pôsobiť pri tejto rakovine negatívne. (12)

Nespavosť

Vzhľadom na nutričné hodnoty a skúsenosti sú chia semienka nevhodné na večernú konzumáciu, aj keď priamo neobsahujú stimulanty.

Kedy sa Chia ešte bežne neodporúčajú?

  • pokiaľ beriete lieky na krvný tlak
  • pokiaľ beriete lieky na cukrovku
  • pokiaľ máte problémy s prehĺtaním
  • pokiaľ ste na ne alergický

Na čo si dávať pozor?

  • nejedzte ich na sucho neaktivované vo vode, môžu sa vám nalepiť na steny krku a spôsobiť aj tráviace ťažkosti
  • Chia semienka pokiaľ ich nenecháte dostatočný čas vo vode môžu sa vám lepiť na zuby
  • nezalievať tekutinou ale sypať do tekutiny

Maximálna denná dávka Chia semienok

15g Chia semienok je bezpečné množstvo pre túto super potravinu vo vysokej kvalite. Táto potravina má byť len ako doplnok k pestrej a vyváženej strave a určite nie jej základom.

 

Zdroje:

(1)J Chromatogr A. 2014 Phytochemical profile and nutraceutical potential of chia seeds (Salvia hispanica L.) by ultra high performance liquid chromatography. Jun 13;1346:43-8. doi: 10.1016/j.chroma.2014.04.007. Epub 2014 Apr 13.